‘Lethal Weapon’ ett slag

‘Lethal Weapon’ ett slag

Se någonsin Mel Gibson köpa ett julgran?

Om du känner till koksaffären och yule trädscenen från Lethal Weapon, med Gibson som släpper ut Three Stooges-våld på en trio av misstag, vet du varför filmen har blivit en säsongsbetonad favorit hos vårt hus och många andra. Ingenting säger, ‘Fred på jorden, god vilja mot män’, som en blåsning skjuter ut med en droghandlare i ett julgranparti.

Lethal Weapon är ett kompisbrottdrama med droger, extremt våld, mycket dåligt språk och nakenhet. något för alla, med andra ord. Det är ganska mycket exakt vad du letar efter i familjeunderhållning under festsäsongen.

När filmen släpptes 1987 satte den baren hög för explosiva åtgärder och effekter. Det är så att vi inte glömmer början på en fyrafilms-franchise som hjälpte till att cementera Mel Gibsons filmstjärnestatus i Hollywood. Aussie-skådespelaren flyttade in i det mest framgångsrika decenniet av sin skådespelarkarriär och parade den maniska Gibson med det lagda tillbaka Danny Glover på dessa Lethal Weapon-filmer var en omedelbar träff.

Som du förväntar dig från en filmuppsättning på jultid, har Lethal Weapon ett brett spektrum av förlossningen till det, men som vi kommer att märka under årens lopp är det vanligtvis bara Mel Gibsons inlösen som räknas för något i en Mel Gibson-film.

I dödlig vapen, Gibson stjärnor som Martin Riggs, en detektiv med en döds önskan. Hans unga fru har dött i en bilolycka och Riggs vill inte leva längre. Situationen ger känslor och djup till historien, men är också en källa till mycket svart humor, vilket gör att Riggs kan vara överst och fullständigt Filmen är full av hans bravado och hans tjurar: han hoppar av en byggnad som är cuffed mot en potentiell självmord, han leder människor till vänster och höger, han stränger en man med fötterna. Han är en galen mofo-cop.

För mobila användare, klicka på den här länken

Låt handlingen börja!

På hans sida spelar Danny Glover en polis närmande pension som bara kan inte vänta med att få helvetet ut. Glover är Roger Murtaugh, en fredsälskande detektiv som räknar dagarna tills han kan gå i pension och ge tillbaka sin pistol och hans sköld. förskräckt för att upptäcka maniken, utlöses lycklig Riggs är hans nya partner.

Ja, de möter söta. Då är det Mutt Jeff action i två timmar.

Darlene Kärlek ja, att Darlene Love spelar fru Murtaugh.

Dödlig Vapen innebär ett komplicerat brottsscenario och eventuella fistar med en mycket dålig kille som spelas av Gary Busey. Det här är gamla tider, innan alla gick ekorre: det är Mel Gibson som är skämt mot Mel Gibson som är galet, vilket kom en stund senare, och ditto Busey.

När det gäller julpåverkan börjar Lethal Weapon med Bobby Helms-versionen av Jingle Bell Rock. Och det slutar med en festlig familjefirande och Riggs ‘beslut att komma över hans döds önskan och välj livet åtminstone tills uppföljaren, och den fantastiska nagelsvampkämpningssekvensen. Gross! ALL THIS AND ART, TOO

Lethal Weapon var en av de filmer som hjälpte till att etablera uberproducent Joel Silver, en kille som visste hur man gör saker som spränger bra och ser bra ut så bra.

Tänk på början av Lethal Weapon, en film som involverar spänningar och frossa som var oöverträffade för de filmiska tiderna: Kameran kommer vila på en vacker kvinna, som verkar vara napping; hon går upp för att snarka cola och ingest andra droger och sedan wobbles hon ut på sin lägenhet balkong för att titta på staden nedan, alla lyser upp till jul.

Sedan hoppar hon till sin död.

Kameran följer henne ner. Hennes kropp verkar orörd, hennes uttryck lugnt, när hon kommer att vila på toppen av en bil, som spänner under påverkan.

Skottet på den vackra döda tjejen på den krossade bilen är kanske en nick till den berömda 1947-bilden av Evelyn McHale, fotograferad av Robert C. Wiles bara några minuter efter att McHale hoppade till hennes död från Empire State Building. McHale, som har lite vita handskar, är orörd och tycks sova.

Vi gillar att leta efter arty saker i producent Joel Silvers filmer, även om extrema stunts och fantastiska actionsekvenser var hans telefonkort. Silver hade ett stort intresse för Frank Lloyd Wright hus, som han brukade köpa, och han sa om film ‘Jag’ är inte i den för att skapa konst. Jag är där för att tjäna pengar för att köpa konst ‘, vilket är sånt som Joel Silver alltid fortsatte med att säga. Lethal Weapon, för att inte tala om 48 timmar, Predator , Die Hard, The Last Boy Scout och The Matrix var alla Silver-produktioner, alla filmer avsedda att spränga dig ur din teaterplats.