‘Likvidation var inte vår avslutningsplan’ för att stänga leksaksaffär i förändrade detaljhandeln

‘Likvidation var inte vår avslutningsplan’ för att stänga leksaksaffär i förändrade detaljhandeln

berätta för oss allt hur och var vi handlar har kraften att förändra våra samhällen.

Dessa tecken är särskilt smärtsamma i en butik i Berkley, norr om Detroit, där kunder säger adjö till en närvaro som gjorde generationer av barn lyckliga.

Docksjukhuset och Toy Soldier Shop som startade sin stängningsförsäljning den 18 januari, dagen in i sitt 70: e verksamhetsår, erbjuder en inblick i hur mycket detaljhandel som förändras för de oberoende ägda verksamheterna i Michigan centrum.

I hjärtat av beslutet att stänga, sa Jack Zagrodzki, det är sorg att butiken kommer till ett slut. Känslan sträcker sig till leksaksindustrin, som nu speglar ett samhälle för barn som innehåller kortare barndom med färre möjligheter att utveckla fantasier.

‘Hela processen är emotionell,’ sade han, ‘för familj, för personal, för kunder.’

Zagrodzki fortsatte: ‘Likvidation var inte vår utgångsplan.’

Butiken öppnade 1948 när mormor Stacey Zagrodzki, Jacks fru, bestämde sig för att öppna en dockaverkstad.

Kay Parish startade vad som växte in i ett familjeföretag i fyra generationer, behöll specialarbetet och tillsatte sedan dockor och leksaksoldater. Så småningom utvidgades verksamheten från det ursprungliga butiksfronten till flera intilliggande byggnader, och lade till lager som pedagogiska leksaker, lekstrukturer och undervisningsmaterial.

Familjemedlemmar ägde alltid butiken, och de flesta arbetade där. Zagrodzki är talesman för sin svärfar, Jack Parrish; hans fru, en huvudköpare till affären; hennes systrar, Cindy Noettl och Sara Gildner, som också arbetar där; och deras bror, Scott.

Som en grupp visste de att 2017 skulle ge utmaningar. De såg att försäljningen sjönk 5 10 procent per månad året, sa Zagrodzki. Därefter genererade en fullaffärsförsäljning en höjning i november, innan december-butiken fortsatte vara 7 procent under 2016. Det är förödande för ett företag där fem veckors försäljning karaktäriserar året.

De visste innan semestern var över, sade Zagrodzki, vad de var tvungna att göra.

‘Det gjorde en intressant jul,’ sa han.

Den slutliga försäljningen stryker ironiskt nog volymen av kunder som kan ha gjort skillnad före jul. Butiken var fylld på försäljningsdagen, med linjer som snarkade hela tiden.

Det finns nostalgi på spel för vissa kunder. Det är också som mammor går runt barnen runt en välkänd veckodestination. Vissa släpper upp. Andra tittar bara, förnya det urval som prioriterat barn och fantasifulla spel.

Några besökte också affären i slutet av 2017, handlade till decemberhelgdagarna och inte insåg att de ‘snart lärde sig sin tid kom till ett slut.

‘Jag gjorde alla mina julköp här redan’, sa Nancy Gilliland från Lathrup Village, när hon fyllde sin vagn i slutet av januari. ‘Det är bara väldigt ledsen.’

Butiken är där hennes barnbarn, 1 1/2, fick sin första riktiga baby docka. Och på sjukhussidan är där hon sökte reparationen av hennes mammas porslinsfasade docka som överfördes från Skottland.

Den pensionerade läraren kommer att sakna den för erfarenheten av att välja speciella gåvor till familjen.

‘Det är något som är helt personligt om att röra och se vad du ska köpa’, sa Gilliland.

Att händerna på tillvägagångssätt var en grund för affären, sa Zagrodzki.

‘Du hör skratt och giggling som (barn) kommer igenom,’ sa han. ‘Vi har alltid varit affären som alltid handlade om att se med dina händer och inte bara dina ögon.’

Men det betyder inte att det ignoreras detaljhandelsskiftet som idag lämnar många butiksägare som söker strategier för att överleva, eftersom onlineutgifterna överstiger 16 procent av all detaljhandel.

Amazon hjälpte den processen tillsammans, sa Zagrodzki. Leksaksaffären köpte lager för sin detaljhandel och dess virtuella försäljning, och lärde sig nog på vägen för att driva den till topp 3 procent av Amazon-leksaksförsäljare.

Men det är inte bara de tegelstenar och murbruk som påverkas av konsumenterna ‘Skift till online-köp. Toy tillverkare nyligen lärt sig att de kunde sälja direkt till Amazon, eliminera tredje part säljare från ekvationen.

Det är en av de förödande förändringarna som tvingade denna butik att stänga, sa Zagrodzki.

‘Leksakerna på periferin blir offer,’ sa han. När det gäller Doll Hospital, som ägde rum efter att ha köpt inköp för den livliga semesterperioden, lärde man först senare att vissa tillverkare tog över affärens tidigare online-nisch.

Den andra förändringen är mer social, och det är en som alla leksakstillverkare och återförsäljare måste titta på, sa han.