‘Sårbar och exponerad’ Kanada kort på sätt att locka autoinvesteringar

‘Sårbar och exponerad’ Kanada kort på sätt att locka autoinvesteringar

Kanadens federala och provinsiella regeringar löper ut ur unika policyområden som traditionellt lockat biltillverkare att bygga nya monteringsanläggningar här och tvinga regeringar att tillgripa att helt enkelt ge bort skattepengar för nya investeringar, enligt en rapport från McMaster University. auto pact och följde den genom 2008 09 recessionen. De fann att utvecklingsländer, som som Kanada inte har några inhemska bilprodusenter, stängde klyftan på Kanada när det gäller automatisk investering och produktion.

Duon fann att många av de en gång utvecklingsländerna nu har auto-politik, hälso- och sjukvård och kvalitet på arbetet som liknar Kanada. Många har också billigare arbetskraft också.

Den kombinerade effekten av dessa förändringar är att kanadensiska bilarbetare och regeringarna i Ontario och Kanada befinner sig i en liknande position: utsatta och utsatta, läser rapporten ‘Commoditization of Automotive Assembly: Canada as a Cautionary Tale’.

Det var inte alltid fallet, enligt rapporten, som publicerades i The International Journal of Automotive Technology and Management.

Morötter och pinnar

flera decennier har de kanadensiska beslutsfattarna tagit fram en smart blandning av incitament och hot för att skapa förutsättningar för en framgångsrik industri. Enligt de flesta standarder har Kanada fungerat bra. Det gjorde fler fordon än sina konsumenter köpt och tills dess har det konsekvent ökat sin andel av regionalproduktionen, läser rapporten.

hade en verktygslåda så nyligen som och det var fullt av olika verktyg. Vi hade morötter, incitament som var relativt nya i Kanada vid den tiden, och pinnar som hade varit på plats under lång tid, när det gäller direkta träffar som tullar. Frankligt använde Kanada dem väldigt bra, berättade Mordue för Automotive News Canada i en intervju.

Upplevda överlägsenhetsländer som Österrike, Belgien, Spanien och Mexiko utstrålar liknande morötter och pinnar när de bedriver nya monteringsanläggningar och eftertraktade högbetalande biljobb. Arbetare där gör också kvalitetsarbete, något som kanadensiska politiker och fackföreningar brukade säga bara existerade i Kanada och USA.

känsla av stolthet eller överlägsenhet som vi tror att vi har kanske inte längre är relativt, varnar Mordue. Under tiden, som Mordue och Sweeney forskat på sitt papper, var andra lyx bilproducenter BMW, Audi, Mercedes och Infiniti på väg att öppna nya samlingsanläggningar i Mexiko med en sammanlagd produktionskapacitet på över en halv miljon fordon årligen

Innan den öppnade sin nya fabrik i Puebla, fick Audi mer än 200 000 applikationer för bara 3.800 positioner

är viktiga jobb i Kanada och de är eftertraktade. Men de kommer också att få bra kandidater, säger Mordue om konkurrerande länder. Power Awards sedan 1990-talet. Samtidigt har Kanada sammansättning fotavtryck krympt. Power Gold Plant Quality Awards: erkännande för att vara högkvalitativ bilmonteringsanläggning i Nordamerika. Power Quality Award i år.

fortfarande bättre, men skillnaden är mycket smalare än 10 eller 15 år sedan, sade Mordue om kvaliteten på det arbete som gjordes här.

Att lägga till svårigheten att landa nya investeringar är det faktum att många biltillverkare använder strömlinjeformade eller liknande tillverkningsprocesser, vilket innebär att de kan skapa butiker eller flytta dem relativt snabbt och enkelt, praktiskt taget var som helst.

Behålla det som finns

har kallat processen commoditering av bilmontering ett villkor där placeringen för investeringar har blivit alltmer utbytbara, och vi har visat hur det djupt bildades bilindustrin i Kanada, läser rapporten. Att förstå de faktorer som bidrar till processen med commoditering, lärdomar blir tydligare för beslutsfattare. Kärnan har deras jobb skiftat från att odla branschen för att bara behålla det som existerar. Regeringsnivåerna i Kanada gör det med skattepengar, vanligtvis i form av bidrag.

Saker har blivit så dyster att regeringar nu har en praxis att subventionera biltillverkare bara för att stanna i Kanada. De kan hitta pengarna. De kan betala för sina investeringar, sade Mordue. incitamenten representerar ett meddelande till den potentiella investeraren som värdesätter dig, vi värdesätter det här arbetet och vi kommer att vara här med dig och stödja dig. Tänk på oss partner i den investering du överväger att göra. spelar en stor roll i några av dessa saker, sade Mordue.

inte lätt, sa Mordue. se [Kanada minister för ekonomisk utveckling] Navdeep Bains visar ett intresse för fordonsindustrin som jag har sett en stund och [Ontario minister för ekonomisk utveckling] Brand Duguid gör detsamma. De känner igen hur viktigt bilindustrin är.