Fritidsgruppens intäkter tar sig av att bryta

Fritidsgruppens intäkter tar sig av att bryta

EXCEPTIONAL sommarsäsonghandel ökade intäkterna på fritiden företagsägare Dart Group till mer än 1 miljard för första gången under sex månader till slutet av september.

Bolaget tillkännagav i september sin avsikt att spendera 1,7 miljarder på 27 nya Boeing 737 800NG-flygplan mellan nu och april 2018 för att möta förväntad tillväxt inom fritidssektionen.

Resultat före skatt Resultatet ökade med 66 procent till 146,8 miljoner mot 88,7 miljoner för ett år sedan. Som ett resultat ökar Dart sin delutdelning 20 procent till 90p per aktie, jämfört med 75p 2014.

Intäkterna inom fritidsresor ökade med 15 procent till 951,7 miljoner, mot 824,1 miljoner i fjol med antalet paketresor på 22 procent högre på 940 000 från Gå Ner I Vikt Snabbt Piller 770 000. Endast passagerarantal från flygplan dämpades från drygt tre miljoner till 2,65 miljoner.

Med vintern 2015/16 resebokningar som överensstämmer med förväntningarna och den viktiga posten jul bokningsperioden fortfarande kommer, är Dart optimistisk att nuvarande marknadsförväntningar för helåret kommer att uppnås.

Intäkterna från distributions- och logistikverksamheten sjönk Fowler och Welch till 72,3 miljoner från 78,1 miljoner för ett år sedan men ökade rörelseresultatet med 1,9 miljoner till 3,5 miljoner.

Philip Meeson. Dart Group Chief Executive, sade: ‘Ökningen i koncernens rörelseresultat återspeglar konsekvent stark sommarhandel i vår fritidsresor tillsammans med vår distributions- och logistikverksamhet som går Gå Ner I Vikt På En Vecka före förra året.

‘Med vintern 2015/16 fortsätter fritidsresor att fortsätta att överensstämma med förväntningarna och trots den viktiga postbokningsperioden som fortfarande kommer att Gå Ner I Vikt Snabbt Piller komma, är styrelsen optimistisk att nuvarande marknadsförväntningar för helåret kommer att uppnås.

‘Förhöjda förluster kan dock förväntas under andra halvåret, eftersom vår expansiva fritidsresor investerar i ytterligare flygplan, reklam och människor som är beredda till sommar 2016-säsongen.’